In de afgelopen jaren is XR (virtual, augmented en mixed reality) uitgegroeid tot een nieuw onmidsbaar gereedschap voor promotie, educatie en training van mensen of het simuleren van omgevingen en situaties. Wanneer een omgeving, product of situatie onmogelijk of te duur is om te realiseren in de echte wereld, kan een interactieve virtuele simulatie uitkomst bieden. Welke van de nieuwe XR technieken het beste aansluit bij uw applicatie hangt af van de doelgroep, de graad van complexiteit en of men een volledige virtuele wereld nodig heeft.

Virtual reality

Bij Virtual reality wordt een persoon in een volledige virtuele omgeving geplaatst. Behalve voor spellen en vermaak kan VR zeer goed gebruikt worden voor simulatie, educatie, virtueel samenwerken, therapie of product promotie. Virtual reality applicaties waarbij ‘room-scale’ beweging nodig is worden door AnyMotion gemaakt voor de HTC Vive, Oculus Rift en WIndows Mixed Reality door gebruik van industrie standaard oplossingen zoals Unity3D en Blender.

Deze bovengenoemde systemen bieden 6 degrees of freedom, wat onder andere inhoud dat de persoon kan rondlopen in een virtuele omgeving en tevens gebruik kan maken van hand tracking of controllers waarbij ook de volledige positie en rotatie in VR kunnen worden gebruikt. Om gebruik te maken van deze vorm van virtual reality, dient men een krachtige PC hier speciaal voor in te richten.

Mobiel VR

Virtual reality op mobiele telefoons of als standalone apparaat behoort inmiddels tot de mogelijkheden. Helaas bieden deze oplossingen (nog) geen 6 degrees of freedom en limiteerd het de gebruiker door zittend of op 1 plek te staan. Hoewel de rekenkracht benodigd voor VR bij mobiele VR nog niet gelijk is aan de 6 DOF VR, groeien de mogelijkheden voor dit systeem iedere dag doordat er betere software voor creatie en standaarden worden ontwikkeld. Het feit dat deze vorm van VR erg portable is, maakt het gebruk op beurzen, evenementen of zelfs op straat eenvoudig mogelijk.

Augmented reality

Met een telefoon of tablet een virtuele laag over de echte wereld plaatsen noemt men augmented reality. De virtuele toevoeging op de realiteit is alleen op het scherm van je telefoon of tablet te zien. Objecten, muren en zelfs afbeeldingen kunnen worden herkend door het systeem en kunnen interactieve virtuele elementen aan gekoppeld worden. AnyMotion kan u helpen om uw idee voor een augmented reality applicatie in een werkende IOS & Android app te realiseren.

Mixed Reality

De samenkomst van AR & VR leidt tot Mixed Reality. Bij MR wordt een soort digitale bril gebruikt (zoals de Microsoft Hololens, Magic Leap One, Meta of AntVR) om virtuele objecten over de echte wereld te plaatsen. Doordat deze brillen gebruik maken van inside out tracking is het mogelijk met deze systemen rond te lopen terwijl de virtuele laag perfect op de echte wereld ‘geplakt’ blijft. De meeste MR systemen ondersteunen een simpele vorm van hand-tracking en of stemcommando’s om interactiviteit toe te voegen.

360 graden video

Hoewel (interactieve) 360 graden video niet echt Virtual Reality is, (je kunt tenslotte nog niet door de video heen lopen) wordt het wel vaak samen genoemd. Dit komt omdat 360 graden videos met de zefde software en hardware gemaakt en bekeken kunnen worden. Behalve de duurdere VR brillen (HTC Vive, Oculus, etc) kan 360 graden video content ook zeer goed worden gebruikt op mobiele VR. (Oculus Go, Google cardboard, Samsung Gear VR). AnyMotion kan u helpen met de productie, distributie en creatie van interactieve 360 graden video applicaties.

ARKit test
Interaction Design, Game Design, Programming
View Project
VR Sound Engineer
Interaction Design, Graphic Design, Game Design
View Project
Beat the Keeper
Game Design
View Project
Blijdorp Zoo Oceania VR experience
Exhibition Design, Programming
View Project
Heads'up VR
Motion Graphics, Game Design, Sound Design
View Project