In de afgelopen jaren is XR (virtual, augmented en mixed reality) uitgegroeid tot een nieuw onmidsbaar gereedschap voor promotie, educatie en training van mensen of het simuleren van omgevingen en situaties. Wanneer een omgeving, product of situatie onmogelijk of te duur is om te realiseren in de echte wereld, kan een interactieve virtuele simulatie uitkomst bieden. Welke van de nieuwe XR technieken het beste aansluit bij uw applicatie hangt af van de doelgroep, de graad van complexiteit en of men een volledige virtuele wereld nodig heeft.

Virtual reality

Bij Virtual reality wordt een persoon in een volledige virtuele omgeving geplaatst. Behalve voor spellen en vermaak kan VR zeer goed gebruikt worden voor simulatie, educatie, virtueel samenwerken, therapie of product promotie. Virtual reality applicaties waarbij ‘room-scale’ beweging nodig is worden door AnyMotion gemaakt voor de HTC Vive, Oculus Rift en WIndows Mixed Reality door gebruik van industrie standaard oplossingen zoals Unity3D en Blender.

Deze bovengenoemde systemen bieden 6 degrees of freedom, wat onder andere inhoud dat de persoon kan rondlopen in een virtuele omgeving en tevens gebruik kan maken van hand tracking of controllers waarbij ook de volledige positie en rotatie in VR kunnen worden gebruikt. Om gebruik te maken van deze vorm van virtual reality, dient men een krachtige PC hier speciaal voor in te richten.

Mobiel VR

Virtual reality op mobiele telefoons of als standalone apparaat behoort inmiddels tot de mogelijkheden. Helaas bieden deze oplossingen (nog) geen 6 degrees of freedom en limiteerd het de gebruiker door zittend of op 1 plek te staan. Hoewel de rekenkracht benodigd voor VR bij mobiele VR nog niet gelijk is aan de 6 DOF VR, groeien de mogelijkheden voor dit systeem iedere dag doordat er betere software voor creatie en standaarden worden ontwikkeld. Het feit dat deze vorm van VR erg portable is, maakt het gebruk op beurzen, evenementen of zelfs op straat eenvoudig mogelijk.

Augmented reality

Met een telefoon of tablet een virtuele laag over de echte wereld plaatsen noemt men augmented reality. De virtuele toevoeging op de realiteit is alleen op het scherm van je telefoon of tablet te zien. Objecten, muren en zelfs afbeeldingen kunnen worden herkend door het systeem en kunnen interactieve virtuele elementen aan gekoppeld worden. AnyMotion kan u helpen om uw idee voor een augmented reality applicatie in een werkende IOS & Android app te realiseren.

Mixed Reality

De samenkomst van AR & VR leidt tot Mixed Reality. Bij MR wordt een soort digitale bril gebruikt (zoals de Microsoft Hololens, Magic Leap One, Meta of AntVR) om virtuele objecten over de echte wereld te plaatsen. Doordat deze brillen gebruik maken van inside out tracking is het mogelijk met deze systemen rond te lopen terwijl de virtuele laag perfect op de echte wereld ‘geplakt’ blijft. De meeste MR systemen ondersteunen een simpele vorm van hand-tracking en of stemcommando’s om interactiviteit toe te voegen.

360 graden video

Hoewel (interactieve) 360 graden video niet echt Virtual Reality is, (je kunt tenslotte nog niet door de video heen lopen) wordt het wel vaak samen genoemd. Dit komt omdat 360 graden videos met de zefde software en hardware gemaakt en bekeken kunnen worden. Behalve de duurdere VR brillen (HTC Vive, Oculus, etc) kan 360 graden video content ook zeer goed worden gebruikt op mobiele VR. (Oculus Go, Google cardboard, Samsung Gear VR). AnyMotion kan u helpen met de productie, distributie en creatie van interactieve 360 graden video applicaties.

Julia Unicef hybride Virtual Reality experience
In opdracht van en samenwerking met Het Proces uit Rotterdam maakte AnyMotion een realtime Virtual reality applicatie voor Unicef t.b.v. werving van nieuwe leden en donateurs.

Door middel van het gebruik van een Oculus Go VR headset ziet de kijker het verhaal van Julia, een jong meisje dat net als vele andere kinderen in de wereld, alles om zich heen kwijt raakt. Het begint in een huiskamer en vervolgt in een lege koude ruimte waar men statistieken te zien krijgt. Het gevoel van kou werd versterkt door het gebruik van een ventilator die op het juiste moment werd aangezet.

Doordat de kijker dit alles in virtual reality beleefd en niet weg kan kijken, wordt meer aanspraak gedaan op de empathie van de kijker dan bij traditionele video en beelden.

Bij de conclusie ziet men dat Unicef hulp biedt aan kinderen in soortgelijke situaties over de hele wereld en kan de kijker besluiten om Unicef te steunen en hiermee te helpen.
Huiskamer Julia Unicef
Lege koude ruimte waar statistieken verschijnen
In plaats van 360 graden video opnames of puur een real time virtual reality applicatie is hier gekozen voor een hybride oplossing waarbij de omgeving in realtime 3D wordt getoond en daarbinnen video wordt gebruikt welke voor een greenscreen is opgenomen.

Door in de toekomst 2 camera's of een diepte camera in te zetten bij deze opnames zou zelfs 3D video kunnen worden verwerkt in de hybride applicatie.
Deze nieuwe techniek biedt een aantal voordelen t.o.v. 360 graden video welke vaak voor soortgelijke toepassingen gebruikt wordt. Deze voordelen zijn o.a. :

- flexibiliteit in content
  tenslotte kan alles in 3D gemaakt worden, maar niet alles kan zomaar worden gefilmd,
- hogere kwaliteit beeld dan de meeste 360 graden video oplossingen
- echte 3D beleving met diepte zonder complexe stereoscopische 360 video
- 3D positionele audio is gemakkelijker in te zetten aangezien de virtuele wereld echt 3D is

In de toekomst kan vanwege de realtime oplossing ook eenvoudig interactiviteit worden toegevoegd bij dit soort producties, waardoor de kijker mee kan beslissen over wat er in de virtuele wereld gebeurt.
Legoworld
Hieronder ziet u een aantal foto's van de opstelling tijdens Legoworld manifestatie in Utrecht. Hierbij werd de applicatie door Unicef ingezet. Het proces had een prachtige tent gemaakt waarbij de virtuele omgeving aansluit op de echte omgeving.