In de afgelopen jaren is XR (virtual, augmented en mixed reality) uitgegroeid tot een nieuw onmidsbaar gereedschap voor promotie, educatie en training van mensen of het simuleren van omgevingen en situaties. Wanneer een omgeving, product of situatie onmogelijk of te duur is om te realiseren in de echte wereld, kan een interactieve virtuele simulatie uitkomst bieden. Welke van de nieuwe XR technieken het beste aansluit bij uw applicatie hangt af van de doelgroep, de graad van complexiteit en of men een volledige virtuele wereld nodig heeft.

Virtual reality

Bij Virtual reality wordt een persoon in een volledige virtuele omgeving geplaatst. Behalve voor spellen en vermaak kan VR zeer goed gebruikt worden voor simulatie, educatie, virtueel samenwerken, therapie of product promotie. Virtual reality applicaties waarbij ‘room-scale’ beweging nodig is worden door AnyMotion gemaakt voor de HTC Vive, Oculus Rift en WIndows Mixed Reality door gebruik van industrie standaard oplossingen zoals Unity3D en Blender.

Deze bovengenoemde systemen bieden 6 degrees of freedom, wat onder andere inhoud dat de persoon kan rondlopen in een virtuele omgeving en tevens gebruik kan maken van hand tracking of controllers waarbij ook de volledige positie en rotatie in VR kunnen worden gebruikt. Om gebruik te maken van deze vorm van virtual reality, dient men een krachtige PC hier speciaal voor in te richten.

Mobiel VR

Virtual reality op mobiele telefoons of als standalone apparaat behoort inmiddels tot de mogelijkheden. Helaas bieden deze oplossingen (nog) geen 6 degrees of freedom en limiteerd het de gebruiker door zittend of op 1 plek te staan. Hoewel de rekenkracht benodigd voor VR bij mobiele VR nog niet gelijk is aan de 6 DOF VR, groeien de mogelijkheden voor dit systeem iedere dag doordat er betere software voor creatie en standaarden worden ontwikkeld. Het feit dat deze vorm van VR erg portable is, maakt het gebruk op beurzen, evenementen of zelfs op straat eenvoudig mogelijk.

Augmented reality

Met een telefoon of tablet een virtuele laag over de echte wereld plaatsen noemt men augmented reality. De virtuele toevoeging op de realiteit is alleen op het scherm van je telefoon of tablet te zien. Objecten, muren en zelfs afbeeldingen kunnen worden herkend door het systeem en kunnen interactieve virtuele elementen aan gekoppeld worden. AnyMotion kan u helpen om uw idee voor een augmented reality applicatie in een werkende IOS & Android app te realiseren.

Mixed Reality

De samenkomst van AR & VR leidt tot Mixed Reality. Bij MR wordt een soort digitale bril gebruikt (zoals de Microsoft Hololens, Magic Leap One, Meta of AntVR) om virtuele objecten over de echte wereld te plaatsen. Doordat deze brillen gebruik maken van inside out tracking is het mogelijk met deze systemen rond te lopen terwijl de virtuele laag perfect op de echte wereld ‘geplakt’ blijft. De meeste MR systemen ondersteunen een simpele vorm van hand-tracking en of stemcommando’s om interactiviteit toe te voegen.

360 graden video

Hoewel (interactieve) 360 graden video niet echt Virtual Reality is, (je kunt tenslotte nog niet door de video heen lopen) wordt het wel vaak samen genoemd. Dit komt omdat 360 graden videos met de zefde software en hardware gemaakt en bekeken kunnen worden. Behalve de duurdere VR brillen (HTC Vive, Oculus, etc) kan 360 graden video content ook zeer goed worden gebruikt op mobiele VR. (Oculus Go, Google cardboard, Samsung Gear VR). AnyMotion kan u helpen met de productie, distributie en creatie van interactieve 360 graden video applicaties.

The 80s / 90s inspired virtual reality
sound recording studio 

Something that started as a little test :

What if you've always dreamed to be an audio engineer,
but couldn't afford the education and studied electronics instead.

After working in broadcast video repairs and studio system integration, I found a job working as a multimedia developer. This led to working as a system integrator, graphic designer, video editor, cameraman & finally interactive applications/web developer. 

13 years ago I started my own company doing all the things I learned being employed and the last few years ended up working a lot with Unity and also with VR. In VR you can build anything you can imagine. Would a fully operational 80s / 90s recording studio be something that I could create for myself?

I needed to learn myself blender
I needed to step up my c# game
And I needed Unity more than ever to agree with what I was trying to do...

I started this journey about a month ago and currently putting in all my free and work hours, this is where I am.
360 image of the current studio setup
While this is all nice to look at, the goal was to find out if it would work. And after many many hours of programming, tweaking, optimising and building, yes, it does.



The heart

I started out with the console, the heart of a studio. I did a lot of internet research, and the first choice was a Focusrite. Just of the documentary alone it worthy of a virtual reality replica, but it's a big legendary and very rare console, so not so much info. 

So I started going a bit more common and decided it should be Neve, as the famous Rupert Neve build the Focusrite consoles as well. 

The console used in de documentary "sound studio" was an option, lots of history and great looking console, but not many pictures. And difficult to model I guess.

When I came across the VR series from AMS Neve, build after Rupert had left the company, I found just the one perfect for the job. hey, it's still a Neve, and with a name like VR88, VR48 etc, you can't go wrong. It was and still used in many studios around the world, this is a legendary console.

My main goal was to rebuild functionality and looks simultaneously, and this made the project very dynamic. Having the right graphics, texts, made me want to program functions to each button and fader and led.

Build up as a real console, I started just with one strip, building to summing groups of 8 and on to the master and meter section.

I had the manual freely available on the internet as a guide, but common sense and youtube give you more information about how a button or led behaves when pressed.
Vegas mode  is a term to describe the test mode on big consoles. It is probably just part of a diagnostics test for automation but fun to see in real life and so I build it in just for fun in VR as well. Talk about gearpron... 🙂
The engine

The main worry when building the mixer was the input handling. What will feed it.
Currently, I'm investigating input possibilities, but mixdown (stems) input, was the first goal.

So what better than to find a machine that did just that, and build something to replicate the functions in VR.

Reel to reel always looks mystifying to me, like a record player to some others.
The Studer was the first choice. Lots of channels (24) and great looking functional design. 
Latest screencaptures of development