De virtual reality geluidsstudio / opnamestudio

Read english the blog post about the development

Een project dat gestart was als een kleine test. Ik was benieuwd of ik een audio mixer in Virtual Reality kon maken. Dit is inmiddels uitgegroeid tot een volledige simulatie van een jaren 80 / 90 opname studio.

Virtual reality applicatie

In deze Virtual reality applicatie kun je ja favoriete nummers mixen op de legendarische mix console en de bekende multitrack bandrecorder die exact werken zoals ze in de echte wereld ook doen. (op de klank na natuurlijk).

Ieder onderdeel van het console is op basis van handleidingen, foto’s en video materiaal zo goed mogelijk nagemaakt op grootte, kleur en het belangrijkste functie.

Soundengine

Om het mixen en de geluidsprocessing mogelijk te maken is complete soundengine ontwikkeld in Unity3D. Op deze manier kan men 24 tot 48 sporen muziek mixen, pannen, equaliser toepassen, compressors gebruiken, sturen naar subgroepen of reverb op aux kanalen, en die metering heeft op ieder kanaal.

Muziek om te mixen wordt geladen via de remote van de multitrack. Hier kan men stems (of echte losse kanalen) van bekende of eigen nummers inladen in wav, ogg of mp3 formaat. Zodra alle kanalen zijn geladen kan met met de afstandbediening door de muziek spoelen zoals normaal met een bandrecorder werkt. Druk op play en 1 tot maximaal 24 sporen muziek zullen door het console gaan en zijn nu live te mixen zoals dit in een echte studio ook het geval is.

Mix bijvoorbeeld eens je eigen versie van Bohemian Rhapsody van Queen of een nummer van the Police,

De laatste ontwikkelingen in de soundengine maken het mogelijk om je mix ook gelijk weer op te nemen. Zodra dit verder is uitgewerkt, is de basis voor afmixen compleet en kan er gekeken worden of opnames in VR ook tot de mogelijkheid behoren.

Filmpje

Het volgende filmpje geeft een beetje weer wat mogelijk is. Alhoewel dit filmpje alweer een tijd geleden is gemaakt. Inmiddels is de studio een stuk omvangrijker en is er veel meer mogelijk zoals op de laatste screenshots te zien is.

Een nieuw filmpje zal snel worden toegevoegd aan deze pagina zodat duidelijker is waar de applicatie zich nu bevindt

Huidige stand

De applicatie is ontwikkeld op de HTC Vive, maar om meer mensen de applicatie aan te kunnen bieden wordt deze nu omgebouwd zodat deze ook op de Oculus Rift zal werken. Tegelijkertijd wordt de applicatie nu in een nieuwere versie van Unity3D ontwikkeld, wat veel performance verbeteringen met zich mee brengt en ruimte over laat voor meer functies in de applicatie.

Wellicht is zelfs een versie op de standalone headset Oculus Quest of Valve Index ook een optie.

In ontwikkeling

Dit applicatie is op dit moment nog niet direct verkrijgbaar aangezien deze nog niet ver genoeg af is om in de markt te zetten.

Gesprekken zijn er met opleidingsinstituten en studio’s om te kijken of de applicatie ter educatie en training ingezet kan worden.

Test in virtual reality met wat bekende muziek op de multitrack (opgenomen maart 2018)

Screenshot gallerij

Korte videos VR Sound Engineer

Lampjes test van de virtuele Neve VR console. Alles moet kunnen oplichten zoals dat ook met de echte mengtafel kan.

Kort trailer filmpje wat er zoal mogelijk is in de VR applicatie.

Mogelijk logo van de virtuale studio

et maken van de applicatie in Unity3D

#recordingstudio #analogstudio #midirecording #homestudio #oculus #htc #vive #quest #oculusquest #audiosoftware #engineer #soundengineer #virtualreality #unity3d #audiosubsystem #reverb #tapedeck #multitrackrecording #multitrackrecorder #vintage #audioequipment #mixing #desk #VUmeter #audiomonitoring #potmeter #analogmetering #multitrack